Czarna fedora
Autor: Guy N. Smith
Wydawnictwo: Phantom Press, 1992
Okładka: miękka
Stan: dobry
Uwagi: brak
„Czarna fedora” Guya N. Smitha odchodzi od typowej dla autora animal horrorowej pulpy i balansuje na styku thrillera politycznego, kryminału i lekkiej grozy. Akcja osadzona w Lichfield podczas festiwalu historycznego łączy wątki zagrożenia dla średniowiecznej biblii, wizytę komunistycznego premiera Polski Kośmińskiego oraz pojawienie się tajemniczej postaci w czarnym kapeluszu. Chaos podsycają absurdalne wątki poboczne – od hipisów chcących zniszczyć zabytkowy manuskrypt, po nieudolne śledztwo policji z wewnętrznymi konfliktami i korupcją.
Smith wprowadza postać Haggarda, enigmatycznego człowieka w czarnej fedorze, którego obecność balansuje pomiędzy realnym zagrożeniem a sugestią nadprzyrodzonej siły. Motyw ten jednak pozostaje niedopowiedziany i nie rozwija się w stronę horroru, do którego przyzwyczaił swoich fanów. Większy ciężar narracyjny spoczywa na intrydze politycznej i sensacyjnej, co nadaje powieści charakter thrillera z elementami groteski. Finał, z pistoletem ukrytym w kapeluszu, podkreśla pulpową przesadę, ale rozbija nastrój grozy i pozostawia wrażenie niedokończonej gry z konwencją.
Obecność polskiego wątku – fikcyjnego premiera Kośmińskiego, rzekomego potomka Kuby Rozpruwacza – nadaje powieści lokalny koloryt, a przy okazji wprowadza polityczne akcenty związane z komunizmem i Katyniem. Choć dla polskich czytelników te elementy mogą być ciekawostką, wplecione są w narrację w sposób przerysowany i często nielogiczny. Z kolei wątek Lichfield Gospels kontrastuje sacrum i profanum, wpisując się w ulubiony zabieg Smitha – zderzanie dziedzictwa kulturowego z pulpowym chaosem.